تقویت کلنی های ضعیف در بهار

در فصل بهار اگر شما یه کندوی ضعیف دارید . باید به سرعت این کندو را تقویت کنید تا جمعیت بالا رفته تا شما در تابستان محصول خوبی از این کندو برداشت کنید .

راه های تقویت کلنی ضعیف :

1 – تغذیه :
با شربت 1 به 1  به صورت روزانه یا 3 روز در هفته به میزان مصرف کلنی یکی از بهترین راه های تقویت همه نوع کلنی و همین طور کلنی های ضعیف می باشد.البته این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که اگر هوا سرد باشد زنبور ها شربت مصرف نمی کنند .
تغذیه با کیگ گرده و یا گرده گل. یکی از دلایل کاهش تخم ریزی ملکه و یا ترشح ژل رویال برای  رشد نوزادن  در زنبوران کارگر کمبود پروتئین می باشد .  که منبع پروتئین برای زنبور عسل گرده گل است . درصورتی که در منطقه شما بهار دیر هنگام و  یا کمبود گل در طبیعت به هنگام فصل بهار می باشد بهتر است به طور مصنوعی این پروتئین را به زنبور ها برسانید . برای این کار یا باید گرده گل ذخیره شده در سال قبل به زنبور بدهید و یا با کیگ گرده این کار را انجام بدهید .
یک نکته مهم در تهیه کیک گرده باید در نظر داشته باشید آن این است که پروتئین حیوانی ( شیر ، کره ، گوشت . . .  ) برای زنبور عسل خوب نیست حتما باید از پروتئینی مانند : سویا ، جوانه جو و زرده تخم مرغ  استفاده کنید البته شیر خشک کم چربی بدون لاکتوز مانعی ندارد . 

2 – تعویض ملکه :
یکی از دلایل ضعف کلنی ها ملکه های پیر و فرسوده می باشد . اگر کلنی شما ملکه اش پیر و یا توان تخم گذاری خوبی ندارد بهتر است . ملکه کندوی خود را با یک ملکه جوان و از یه نژاد خوب تعویض کنید.

3 – تقویت با قاب تخم :
یکی از راه های این می تواند باشد که شما در چند نوبت در به مدت 10 روز یک قاب پر از بچه در حال تولد را از یک کلنی قوی خود برداشته و به این کلنی داده تا با تولد نوزادان جمعیت بالا رود . در ضمن یک نکته را باید در نظر داشت که اگر این قاب بچه هایی  هستند که چند روز آینده متولد می شود . جمعیت کندو به حدی باشد که توان گرم و متعادل نگه داشتن دمای فیزیولژیک مورد نیاز بچه ها را داشته باشند و در غیر این صورت بچه ها قبل از تولد بر اثر گرما یا سرما در حجره ها تلف می شوند .

4 – دادن یک قاب زنبور:
فقط در فصل بهار برای تقویت کلنی ضعیف به صورت جهشی شما یک قاب پر زنبور و بچه در حال تولد  از یک کلنی قوی برداشته و مطمئن شود که ملکه همراه این قاب نیست ، سپس در کلنی ضعیف و در کنار دیواره کلنی گذاشته و بین این قاب و قابهای مابقی زنبورهای کلنی ضعیف چند پوکه  بگذارید و کلنی را با شربت تغذیه نمایید . سعی کنید این کار را با آرامش انجام دهید . بعد از یک روز قاب را کنار مابقیس قابها گذاشت و با تکرار این عمل کلنی شما به صورت جهشی جمعیت  اش بالا می رود و کلنی های قوی شما هم از ازدهام خارج شده و مانع بچه دادنشان می شود . البته به یک صورت دیگر هم این کار را می توان انجام داد و آن با پاشید شربت روی زنبوران  قاب و زنبوران کلنی  که باید دوباره عرض کنم که فقط در فصل بهار این کار را انجام دهید .

5 – عوض کردن کندو :
شاید یک دلیل ضعف کلنی شما معیوب و کهنه بودن کندوی شما باشد که همین امر باعث بیمار ، نوسانات شدید دمایی ، غارت و ... باشد . که با تعویض کندو  می توان مشکل را حل کرد .

    

منبع : آرش دل ربا